ÉLETÚT

Mesterséges Intelligencia kutatói múlt

Matematikusként végeztem az ELTE-n, majd három évtizeden át kutató informatikusként dolgoztam az MTA SZTAKI, és több holland intézmény  munkatársaként. A mesterséges intelligencia területén elméleti alapkutatásokat végeztem (korlátozás kielégítés, genetikus algoritmusok, a multimodális kommunikáció modellezése), valamint ezekre épülő alkalmazásokat és eszközöket is fejlesztettem. Az intelligens virtuális ember (Intelligent Virtual Agent) téma kutatójaként pedig hasznosítottam  a mesterséges intelligencia, számítógépes grafika, interaktív felhasználói felületek valamint programozási nyelvek terén szerzett korábbi tapasztalataimat.

Az amszterdami Matematikai és Informatikai Kutatóközpontban (CWI) a virtuális emberi arckifejezések elemzése és megjelenítése (FASE) projekt keretében létrehozott CharToon,  EmotionDisc és FaceEditor eszközöket mind akadémiai kutatók, mind művészek használták világszerte. PhD fokozatot e téren végzett munkáimmal szereztem. Azt követően egész alakos virtuális ember multimodális kommunikációjával foglalkoztam mind az elméleti kutatások, mind az alkalmazások terén. Elsőként terveztünk és fejlesztettünk virtuális karmestert illetve trénert. A virtuális emberek szakterület egyik úttörőjeként nemzetközi fórumokat, workshopokat és konferenciákat szerveztem, EU és bilaterális projektekben vettem részt.

Creative Technology Hollandiában

A hollandiai Twentei Egyetemen egy munkacsoport vezetőjeként kidolgoztam egy újfajta, interdiszciplináris, a vizuális, tervezői és technológiai kompetenciákat ötvöző képzési programot. A Creative Technology BSc képzés ma is népszerű, külföldi diákokat is vonz.

Kreatív Technológia a MOME-n

2009-ben meghívtak a MOME-ra docensi státuszba. Itt 2010-ben megalapítottam, majd 2020-ig vezettem a Kreatív Technológia Labot – röviden a TechLab-ot, ahol interdiszciplináris keretek között, hazai és nemzetközi együttműködésben a digitális technológiák új alkalmazási lehetőségeit kutattuk.  Elsőkként készítettünk itthon gyerekeknek szóló interaktív mesekönyvet tabletre (A kiskakas gyémánt félkrajcárja), és vizsgáltuk annak hatásmechanizmusát, valamint a több médiumot használó, nemlineáris interaktív könyv tervezői elveit. A labor közreműködésével több interaktív, fiataloknak szóló mobilalkalmazás született:  VoltEgySzer (drogprevenció), Megérint az zene komplex digitális oktatási keretrendszer.

10 éve meghonosítottam a digitális múzeum fogalmát, és vezetek e néven a MOME-n évente interdiszciplináris, BME-s hallgatókat is bevonó egyetemi kurzusokat. Szakemberek számára képzéseket, workshopokat tartok mind a Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ (MOKK) képzései keretében, mind intézmények felkérésére. Több mint két tucat múzeummal működtem együtt a látogatói élményt és interpretációt kibővítő digitális alkalmazások létrehozásán a kiállítóterekben vagy éppen a falakon kívül, mind hallgatói projektek, mind megrendelések formájában.  2016-ban megrendeztük a témának szentelt Múzeum 2.0 konferenciát, melyet óriási érdeklődést keltett, így a válogatott anyaga kötetben is megjelent.

A matematika, tudomány és művészetek határterületén

Szeretek  a művészetek – tudomány – technológia, sőt a matematika  határterületein kalandozni. Az új, interaktív megjelenítési formák hasznosíthatók a matematika és a művészettörténet terén mind az oktatásban, mind a kutatásban. Néhány ilyen munka még a hollandiai időből: Mozart variációk dobókockával, Interaktív Sangaku, Történelmi rajzgépek digitális rekonstrukciója, Az Arnolfini házaspár 3d-ben. illetve a MOME általam vezetett hallgatói projektjei közül: Moholy 3d, Bull by Vasarely, Interaktív csempézés, Képrétegek.

Korábbi és jelenlegi kutatási témáimról közel 150 publikációm jelent meg többségükben angol nyelven. Dimu publikációk online itt. Teljes publikációs lista itt, a publikációk online a ResearchGate-en online elérhetők.

Teljes CV itt.