Kiben nem merült még fel egy kiállítás kapcsán, hogy kell-e egyáltalán digitális alkalmazás oda, és milyenek legyenek azok? Mi legyen a szerepük a kiállítás dramaturgiájában, a térben hol kapjanak helyet, milyen, a kiállítás arculatához illeszkedő bútorokba rejtve? Gyakran tapasztaltam, hogy a múzeumi kurátor – érthető módon – vagy nem járatos a technológiákban, kiszolgáltatottnak érzi magát annak világában, vagy az éppen divatban lévő, valahol látott technológiához ragaszkodik, mintegy ezzel demonstrálva a korszerűséget. Majd ha megszületett az elvi döntés, a tervezés, kivitelezés számtalan csapdát rejt – mind az időzítést, mind a szerződéskötéskor kulcsszavakkal körvonalazott terv részleteit, mind a tartalom szolgáltatást vagy a fizikai környezetbe illeszkedést illetőleg. Tipikusan a megnyitóra éppen elkészült alkalmazás azután árván marad: nincs, aki a zavartalan működésről, szervizelésről gondoskodjon vagy éppen elemezze, hogy mit is ad a látogatóknak, a múzeumnak a trendiség bélyegén túl, levonjon tanulságokat. Nos, ezekben tudok segíteni, az alábbiakkal.
A célcsoport bevonása
-
- Látogatói profil készítés.
- Reprezentáns csoporttal co-design módszertan szerinti tervezés.
Tervezés és megvalósítás
-
- Egy kiállítás üzeneteit és közönségelérését támogató digitális alkalmazások repertoárjának meghatározása és konceptuális tervezése, a kurátorral és egyéb múzeumi érdekeltekkel (múzeumpedagógia, marketing….) együtt, a kiállítástervezés kezdetétől.
- Digitális installációk megvalósításának vezetése, moderálás a múzeum és a kivitelezők között. Tervezői és kivitelezői meghívás, pályázat bonyolítása, szerződés tartalma, kivitelezés és átadás felügyelete, fenntarthatóság biztosítása.
Térbeli és időbeli kiterjesztés
-
- A kiállítótéren kívüli digitális és analóg transzmediális tartalmak, alkalmazások, online kampányok többcélú és költséghatékony fejlesztéséhez tanácsadás.
- Iskolai és egyéb, digitális eszköztárat is használó oktatási tartalmak tervezése.
Elemzés és konklúziók megosztása
-
- Egy-egy digitális alkalmazás sikerének, hozadékának elemzése. Az üzemeltetés során nyomkövetés, használati kiértékelés, esetleges újratervezési javaslat.
- Publikálás, az elkészült digitális alkalmazások bemutatása hazai és nemzetközi szakmai fórumokon.